داستان جنگ تک تیراندازها در جنگ اوکراین


آفتاب نیوز :

نیویورک تایمز در گزارشی از تک تیراندازان اوکراینی در نبرد با نیروهای روسی نوشت: موقعیت روسیه با پرچم آبی یگان های ویژه هوابرد مشخص شده بود، اما همان پرچم در محدوده تیراندازان اوکراینی تقریباً شفاف ظاهر شد. پرچم بالای یک ساختمان روسیه در جنوب اوکراین تنها یک مایل دورتر است. اگر یک سرباز روسی ظاهر شود، تک تیرانداز در کمتر از چهار ثانیه به او شلیک می کند.

بارت، فرمانده تیم تک تیرانداز چهار نفره می گوید: صبح و عصر در منطقه هستیم.

تک تیراندازها پس از عبور از جاده های سیاه و سفید وارد تاریکی شدند و در کامیونی با چراغ های خاموش منتظر ماندند، سپس با عجله روی شیشه شکسته رفتند و سلاح های خود را در موقعیتی قرار دادند که به نام “پنهان” شناخته می شود.

اگر عملیات نظامی روسیه در اوکراین به عنوان یک نبرد توپخانه ای سنگین و وحشتناک با استفاده از تانک ها، پهپادها و موشک های کروز توصیف شود، نقش تک تیراندازهای مرگبار و نامرئی اغلب بخشی نادیده گرفته شده از این نبرد تلقی می شود.

تک تیراندازان اوکراینی بخشی از نیروی اصلی، پیاده نظام هستند که تحت الشعاع ابزارهای کشتار تکنولوژیکی و قدرت باورنکردنی هویتزرها و خمپاره‌ها قرار دارند. تک تیراندازها نسبتاً کمیاب هستند، اما اهمیت آنها کمتر از قرن‌ها پیش نیست، زمانی که یک تک تیرانداز جنگ جهانی اول می‌توانست با یک شلیک 100 نفر را به وحشت بیندازد.

با تکنولوژی مدرن، به ویژه تکثیر پهپادهای کوچکتر که ابزار مرگبار در میدان جنگ هستند، تک تیراندازها از مواضع مخفی شلیک می کنند. این فرآیند تک تیراندازها را مجبور می‌کند تاکتیک‌های خود را تغییر دهند یا خطر مرگ فوری را داشته باشند.

مهارت اصلی و هدف اصلی دشمن شدن

خبرنگار نیویورک تایمز که یک هفته را با تیمی از تک تیراندازان اوکراینی در جنوب این کشور گذراند، می نویسد: حدود 400 مایل از جایی که تیم بارت منتظر بود، ولادیم، 54 ساله، یکی از اعضای تیم نیویورک تایمز. گردان 19 پیاده اوکراین برای اولین روز آموزش تک تیرانداز آماده می شد.

گل های کاغذی در مقابلش بود. مدارس رسمی تک تیرانداز اوکراینی بسیار اندک هستند و بیشتر آموزش ها از کلاس های موقت، آموزش خصوصی و داوطلبان پراکنده در سراسر کشور انجام می شود.

برخی از تک تیراندازان شکایت دارند که تمرکز بر حمله به سنگرها و تاکتیک های مورد نیاز برای بازپس گیری قلمرو باعث شده است که آموزش تک تیرانداز در میان برخی از فرماندهان اولویت کمتری داشته باشد.

ولودیمیر، دیگر تک تیراندازان گفت: تک تیرانداز شدن خواسته شخصی من و هم تیمی هایم است. ما باید مهارت های اولیه را ارتقا دهیم زیرا گزینه دیگری در خط مقدم نداریم.

تعداد تک تیراندازان در ارتش اوکراین به طور عمومی مشخص نیست، اما مربیان تخمین می زنند که چندین هزار تک تیرانداز به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند. اکثر آنها به عنوان تیراندازان تیز شناخته می شوند که می توانند از فاصله 300 یاردی تیراندازی کنند. آنها اغلب از همکاران خود در سنگر حمایت می کنند.

در این روزهای سپتامبر، مربی ولودیمیر به او یاد داد که چگونه ماشه را بکشد.

مربی گفت: ماشه را باید مستقیم کشید. اگر متفاوت به آن نگاه کنید، نکته را از دست داده اید. اگر آن را زمین بگذارید، یک حرکت سریع انجام می دهید که بر هدف شلیک تأثیر می گذارد.

ولودیمیر گفت: بسیاری از مردم از تک تیرانداز بودن می ترسند، زیرا چنین دیدگاهی وجود دارد که تک تیراندازها یکی از اهداف اصلی دشمن هستند.

اهداف اصلی و رویکرد تک تیراندازان

در محافل نظامی به تک تیراندازها «تقویت سرباز» می گویند که می تواند تأثیر زیادی در میدان نبرد بگذارد.

اما کشیدن ماشه گران است، به خصوص در عصر پهپادها و تجهیزات دید در شب، مهم نیست که تک تیراندازها چقدر استتار شده باشند. گرمای بدن احتمالاً آنها را در معرض دید قرار می دهد. در عین حال، یافتن لباس های مقاوم در برابر حرارت دشوار است. گرد و غبار، دود و گاهی نور ناشی از پرتابه های کالیبر بالا که با سرعت بیش از 2700 فوت در ثانیه از لوله تفنگ خارج می شوند نیز به راحتی قابل مشاهده هستند.

ماریک، یکی دیگر از تک تیراندازان اوکراینی از گردان پیاده نظام داوینچی وولز، درباره تک تیراندازان روسی می گوید: آنها افراد خوب و کارآمدی دارند. تعدادشون کمه ولی خوبن به نظر من هرگز نباید دشمن را دست کم گرفت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در آغاز جنگ، تیم او موفق شد «گروهی از سربازان روسی را نه با تفنگ، بلکه با توپخانه بکشد تا مطمئن شود که هیچ یک از آنها فرار نمی کنند». او می گوید: روس ها با دیدن تک تیراندازان اوکراینی سعی می کنند همین کار را انجام دهند. شاید به طور تصادفی آنها را دیده باشیم.

کشتن یک انسان دیگر با یک سلاح دقیق و استفاده از مهارت های حساب شده و تجربه مناسب یک جنون کشتار در جنگ است. به خصوص در مسافت های طولانی. تک تیراندازها اغلب باید ساعت ها منتظر بمانند، قبل از اینکه ماشه را بکشند، با دقت محاسبه و علامت گذاری کنند.

گلوله هایی که برای شلیک از راه دور کشنده هستند اغلب توسط خود تک تیراندازان بارگیری می شوند و برای این منظور گلوله ها به خوبی و وزن مناسبی دارند. با توجه به کالیبر بالایی که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می شود، یافتن مهمات برای تک تیراندازهای پیشرفته دشوار است، بنابراین داوطلبان اغلب آن را به صورت خصوصی و سلاح های تک تیرانداز را برای کمک به واحدهای تدارکاتی خریداری می کنند.

تک تیرانداز دیگری از گروه بارت می‌گوید: «رپتور»، «من هم به مردم آن طرف فکر می‌کنم». آنها ممکن است نخواهند آنجا باشند، اما هستند. کشتن یک نفر غیر طبیعی است، اما این وظیفه ماست.

تک تیراندازها فقط از راه دور به مردم شلیک نمی کنند. در واقع، کشتن دشمن اغلب آخرین گام در فهرست طولانی از اولویت‌های دیگر است، مانند شناسایی، حفاظت از واحدهای تهاجمی، و مکان‌یابی اهداف برای توپخانه.

گزارش ویژه در مورد جنگ تک تیرانداز در خط مقدم اوکراین کشتن دیگران غیرطبیعی است، اما وظیفه ماست! | قطره های ماشه تک تیرانداز گران هستند

جابجایی باد و حمله هواپیماهای بدون سرنشین

روزنامه «نیویورک تایمز» در پایان این اتفاق را چنین می گوید: حوالی ساعت 14 بود که جهت باد تغییر کرد. دیگر از سمت چپ نمی‌وزد، بلکه مستقیماً در مقابل موقعیت گروه می‌وزد و افراد را به سرعت دور هم جمع می‌کند.

در همین ساعات بود که یک هواپیمای بدون سرنشین (FPV) که یک هواپیمای ارزان قیمت حامل مواد منفجره بود، در آسمان ظاهر شد و خمپاره ای نزدیک آنها اصابت کرد. اما سرباز روسی در جایی دیده نشد. فقط گلوله های خمپاره وجود داشت که چهارچوب درها را شکست و تک تیراندازها را مجبور کرد وارد ساختمان شوند.

نزدیک غروب یک گروه تک تیرانداز از دور چیزی دیدند. مسلسل بود یا چیز دیگری؟

وقتی جواب درستی به او نگرفتند، تیراندازی نشد. به آرامی، از صبح تا غروب، گروه وسایل خود را جمع کردند، به سمت واگن ها رفتند، سوار آنها شدند و دور شدند.

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما