تصاویر زندگی در بستر خشک ما روستاها در سکوت غم انگیزی فرو رفت!

کمبود آب و ورود ریزگردها از بستر خشک تالاب با سرعت 90 تا 120 کیلومتر در ساعت که همیشه با شن های خشک همراه است، منجر به تخریب خانه های روستایی، تلف شدن دام و … ناپدید شدن چاه های آب شیرین برای معدود زمین های کشاورزی باقی مانده خشکسالی در حاشیه تالاب بین المللی هامون واقع شده است.

آفتاب نیوز :

همان دریاچه بین المللی و تالاب، سومین دریاچه بزرگ کشور بعد از خزر و ارومیه؛ هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخایر اکولوژیکی ایران و آب و هوای معتدل آن سالانه پذیرای پرندگان مهاجری چون مرغ ماهی مرغ، پلیکان و فلامینگو بوده و «سیستان» انبار غلات ایران در گذشته های دور بوده است.

ساخت سدهای مختلف مانند کجکی و کمال خان در هیرمند برای هدایت آب، نه فریب آبه هامون توسط افغانستان، نصب و استفاده از پمپ های مختلف در حاشیه رودخانه هیرمند برای کشاورزی در آن سوی مرز و برای کاهش بارندگی فصلی و تغییرات آب و هوایی جهانی، این اتفاق پس از خشک شدن دریاچه هامون رخ داد.

این روزها در سیستان خبری از دامداری، کشاورزی، نساجی و ماهیگیری نیست، روستاها دچار سکوتی غم انگیز، بی آبی و ورود ریزگردها از بستر خشک دریاچه با طوفانی شدید شده است. سرعت آن از 90 تا 120 کیلومتر در ساعت است که همیشه پر از ماسه خشک است، با تخریب خانه های روستایی، تلف شدن دام و خشکی زمین های کشاورزی باقی مانده از چاه آب شیرین مشاهده می شود. لبه باتلاق بین المللی هامون که منجر به از دست رفتن زمین های حاصلخیز و مهاجرت از روستاها می شود.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما