افزایش فروش اولین محصولات از سری آهن و فولاد

عنوان 20- نابرابری در زنجیره تولید آهن و فولاد در کشور و رواج فروش خارج از بورس که عمدتاً مربوط به فروش داخلی در بین هلدهای معدنی است. عوامل اصلی کاهش گردش مالی است.

بررسی آمار و ارقام به دست آمده از معاملات بازار فیزیکی بورس ایران در دو ماه متوالی شهریور و مهر امسال نشان می دهد که عرضه محصولات اولیه زنجیره فولاد تغییر چندانی نداشته است، اما تقاضا در مهر. حدود 42 درصد کاهش داشته است، هرچند که در پایان، به کل میزان فروش این بازار اضافه شد.

به طور کلی 38 درصد از حجم سنگ آهن فله، سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره سنگ آهن و گندله در نیمه اول پاییز معامله شد که شاخص چندانی نیست. 7 میلیون و 283 هزار و 200 تن سنگ آهن و غلات، کنسانتره و سنگ آهن در بازه زمانی یکم تا بیست و پنجم مهرماه در بازار فیزیکی بورسکالا عرضه شد. میلیون و 55 هزار تن.

به عبارت دیگر 38 درصد از محصولات در مهرماه به فروش رسیده است. مقایسه این اعداد با آمار ماه گذشته نشان می دهد در شهریور ماه سال جاری 7 میلیون و 251 هزار و 600 تن محصولات اولیه زنجیره در رینگ صنعتی بورس قلعه ارائه شده که از این میزان 3 میلیون و 570 هزار تن دریافت شده است. و دو میلیون و 248 هزار تن سنگ آهن، کنسانتره و خمیر کاغذ به فروش رسید.

بررسی و مقایسه دو ماه متوالی شهریور و مهر امسال نشان می دهد که حجم عرضه ها اندکی کاهش یافته و همچنین حجم تقاضا در مهر نیز نسبت به ماه گذشته 42 درصد کاهش داشته است. با وجود کاهش تقاضا در بازار فیزیکی در مهرماه، حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه آخر فصل تابستان ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سنگ آهن بدون مشتری ماند

بازار فیزیکی بورس ایران در مهر میزبان 815 هزار تن سنگ آهن دانه بندی بود که نیاز 30 هزار تنی آن تامین و 15 هزار تن به فروش رسید. سنگ آهن به قیمت پایه کیلویی 900 تومان به فروش می رسید.

ثبات نرخ در حلقه کنسانتره

تالار صنعتی و معدنی بورس ایران در ماه جاری میزبان یک میلیون و 217 هزار و 200 تن کنسانتره سنگ آهن بود که تقاضای 881 هزار تنی را تامین و 561 هزار تن به فروش رساند. مقایسه قیمت محصولات در ابتدای زنجیره در دو ماه متوالی شهریور و مهر نشان می دهد که معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس ایران در اولین ماه پاییز با تغییرات قیمتی مشاهده نشده است. بنابراین بررسی 25 روزه معاملات بازار فیزیکی نشان می دهد کنسانتره سنگ آهن با قیمت پایه 3300 تا 3700 تومان در هر کیلو معامله می شود. خرید کنسانتره سنگ آهن طی ماه ابتدای پاییز با میانگین موزون نهایی هر کیلوگرم 3600 تومان انجام شد، این در حالی است که محدوده قیمت معاملات کنسانتره سنگ آهن در شهریور 3300 تا 3700 تومان در هر کیلوگرم است. کیلو تکمیل شد./دنیای اقتصاد

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما